Vedtægt for Hasle/Rutsker Pensionistforening
Foreningens navn er Hasle/Rutsker Pensionistforening.
Foreningen adresse er formandens/alternativt sekretærens adresse.
Foreningens hjemstedskommune er Bornholms Regionskommune.
Foreningen er stiftet d. 17. december 1968
§1
1. At samle alle pensionister i området for at varetage deres særlige interesser overfor offentlige
myndigheder og private institutioner.
2. At medvirke til at skabe en indholdsrig og meningsfyldt tilværelse for medlemmerne.
3. At fremme samarbejde og sammenhold, med alsidige aktiviteter for medlemmerne.
4. At være upartiske i religiøse og partipolitiske spørgsmål
§2
Som medlemmer kan optages personer der har interesse i, og støtter foreningens formål.
§3
Foreningens kontingent fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling.
Foreningskontingentet opkræves april måned for et år ad gangen.
§4
Generalforsamlingen.
Generalforsamlinger er højeste myndighed.
Den afholdes hvert år i april måned og bekendtgøres mindst 14 dage før den afholdes, ved mindst én annoncering i dagspresse, lokalpresse, medlemsblad eller ved skriftlig indkaldelse til hvert enkelt medlem.
Der vælges formand, plus 6 bestyrelsesmedlemmer,
samt 2 bestyrelsessuppleanter som afgår skiftevis hvert andet år,
ligeledes vælges 2 revisorer, som afgår skiftevis hvert andet år,
samt en revisor suppleant for 1 år ad gangen.
Genvalg kan finde sted.
Ved konstitueringen vælger bestyrelsen selv næstformand, kasserer og sekretær.
Alle valg og beslutninger vedtages ved simpelt stemmeflertal i bestyrelsen og på generalforsamlinger, ved stemmelighed bortfalder forslaget.
Generalforsamlinger er beslutningsdygtige uanset de fremmødtes antal. (Dog særlige regler for lovændringer, udmeldelser og opløsningsgrad)
Alle afstemninger skal være skriftlige hvis det forlanges, dog skal personvalg altid være skriftlige, hvis der er mere end 1 kandidat.
Vedtægtsændringer skal vedtages på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger indenfor 3 måneder eller ¾-dels flertal på en generalforsamling.
§5
Dagsorden.
1.Valg af dirigent
2. Valg af 2 stemmetællere
3. Formanden fremlægger bestyrelsens beretning til godkendelse
4. Kassereren fremlægger revideret regnskab til godkendelse
5. Indkomne forslag og evt. kontingentfastsættelse, (indkomne forslag skal være formanden i hænde
senest 10 dage før generalforsamlingens afholdelse)
6. Valg af formand for 2 år (ulige år)
7. I lige år:
Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer for 2 år,
plus en bestyrelsessuppleant for 2 år
Valg af 1 revisor for 2 år
plus 1 revisorsuppleant for 1 år
I ulige år:
Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer for 2 år,
plus en bestyrelsessuppleant for 2 år.
Valg af 1 revisor, for 2 år
plus 1 revisorsuppleant for 1 år
9. Valg af fanebærer for 1 år
10. Eventuelt (forskelligt kan drøftes men intet kan vedtages)
§6
Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling afholdes når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 25 % af medlemmerne forlanger det og skriftligt motiverer det forslag, som de ønsker behandlet og som skal være indsendt til formanden mindst 1 måned før ekstraordinær generalforsamling ønskes afholdt. Forslagene må ikke indeholde emner, som er i strid med foreningens formålsparagraf § 1, den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 7
Foreningens mødeledelse:
Formanden fører foreningens korrespondance og repræsenterer foreningen i alle forhold samt leder bestyrelses- og foreningsmøder.
I formandens fravær leder næstformanden møderne.
Sekretæren fører forhandlingsprotokollen ved alle møder. Referat sendes til bestyrelsesmedlemmerne – pr. mail. Referatet behandles/godkendes på næstfølgende bestyrelsesmøde.
Foreningens sekretær udfærdiger referat over generalforsamlingens forløb.
§ 8
Bestyrelsens beføjelser:
Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningen indgående forpligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med den respektive formue.
Foreningen tegnes af den samlede bestyrelse. Bestyrelsen kan meddele fuldmagt til formand og kasserer, til at de, hver for sig, kan disponere over foreningens midler.
Kassereren sørger for alle ind- og udbetalinger og fører skriftligt regnskab med bilag herfor.
Bestyrelsen bestemmer udgifternes størrelse ved rejser, kredsmøder, kurser og kongresser m.v. samt møde, repræsentation og telefongodtgørelser etc.
Foreningens formue og driftskapital skal være indsat i et pengeinstitut.
Bestyrelsen har ret til at nedsætte forskellige udvalg.
§9
Kasserers og revisors forpligtelser:
Kassereren aflægger det reviderede regnskab på de ordinære generalforsamlinger til godkendelse, og holder bestyrelsen orienteret om økonomien på bestyrelsesmøderne.
Foretager udbetalinger med behørige bilag.
Revisorerne har ret til at foretage uanmeldt revision.
Ved revision skal formanden helst være til stede.
Regnskabet følger kalenderåret.
§10
Eksklusionsmuligheder:
Dersom et medlem forsøger at undergrave sammenholdet i foreningen eller undlader at respektere god tone ved foreningens sammenkomster, kan bestyrelsen ekskludere vedkommende indtil ordinær generalforsamling, hvor medlemmet har ret til at fremføre sine synspunkter før endelig afgørelse træffes af generalforsamlingen.
§11
Opløsning:
Opløsning af foreningen skal være vedtaget på 2 generalforsamlinger med mindst 2 ugers mellemrum., og det skal være sket med mindst 2/3 af de stemmeberettigede på begge generalforsamlinger.
Hvis foreningen opløses, overlades det til den siddende bestyrelse at træffe afgørelse om anvendelse af tiloversbleven formue, når alle forpligtelser til foreningen er afholdt.
Formuen skal anvendes til sociale formål, som kommer pensionisterne til gode.
Protokoller, revideret regnskab og arkivmateriale skal enten afleveres til et lokalt kommunalt arkiv (Byhistorisk arkiv eller lign.)
Vedtaget på Hasle/Rutsker
Pensionistforenings generalforsamling
Den 09. april
Jørn Rasmussen
Linda Andersen
Johnny Drachmann
Jette Vest
Maj-Brit Kofod
Herdis Jensen
Bente Thorsen